Firma zaangażowana jest lepiej postrzegana

„Mojej firmy nie stać na ratowanie świata”, „Nie mam na to czasu”, „To tylko dla dużych korporacji” – takie opinie często słyszę, kiedy mówię klientom o CSR, czyli społecznym zaangażowaniu biznesu. Akcje ekologiczne czy zdrowotne kojarzą się z dużymi budżetami, których mniejsze firmy zazwyczaj nie mają. Ale czy tak jest zawsze? Czy rzeczywiście niezbędny jest wielki budżet? I czy musimy od razu ratować wieloryby? Otóż nie! Nawet mikrofima może włączyć odpowiedzialność społeczną w swoje DNA i nie muszą to być od razu wielkie działania, czasami te niewielkie potrafią mieć ogromne efekty.

Odpowiedzialność społeczna firm, ich pozytywny wpływ środowiskowy i społeczny, zrównoważony rozwój, gospodarka obiegu zamkniętego – to obszary, które z coraz większym impetem wchodzą na salony biznesowe i w kuluary rozmów o wpływie biznesu na świat. Stwierdzenie, że nie ma już dużej organizacji międzynarodowej, która choćby w minimalnym stopniu nie zajmowała się tematyką zrównoważonego rozwoju, nie wydaje się przesadzone, a i polskie marki większe i mniejsze nie pozostają w tyle.

W pierwszej dziesiątce rankingu odpowiedzialnych firm przygotowywanym co roku przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu można znaleźć zarówno polskie jak i międzynarodowe organizacje oraz spółki należące do Skarbu Państwa. Wprawdzie wśród liderów odpowiedzialności znaleźć można tylko duże firmy, nie znaczy to, że mniejsze się nie angażują i nie prowadzą efektywnych działań w tym zakresie. Coraz częściej powstają też start’upy, których celem jest pozytywny wpływ środowiskowy czy społeczny. Całą ich listę, wraz z opisem tego, czym się zajmują, można znaleźć w corocznym raporcie Koźmiński Business Hub Startupy Pozytywnego Wpływu.

Czy to się opłaca, czy to w ogóle ma się opłacać i jeśli tak, to komu?

Firmy zaangażowane społecznie są lepiej postrzegane

To fakt, który potwierdzają badania, choćby zrealizowane przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Z najnowszego badania tej firmy – Sponsoring Monitor 2020 – wynika, że konsumenci znacznie lepiej oceniają firmy, które angażują się w ekologię, ochronę środowiska, akcje społeczne, edukacyjne czy prozdrowotne:

  • 59% osób korzystniej ocenia firmy zaangażowane w ekologię i ochronę środowiska
  • 57% osób korzystniej ocenia firmy zaangażowane w wydarzenia społeczne
  • 54% osób korzystniej ocenia firmy zaangażowane w tematy zdrowia i jego ochrony
  • 50% osób korzystniej ocenia firmy zaangażowane w edukację

W przypadku działań z zakresu zrównoważonego rozwoju – to z pewnością ma się opłacać i na pewno się opłaca. Komu? Zarówno interesariuszom takich działań jak i firmiePrzede wszystkim interesariuszom tych działań, czyli nam, gdyż działania z zakresu zrównoważonego rozwoju mają wpływać pozytywnie m.in. na:

Firmy odpowiedzialne społecznie oceniane są również lepiej jako pracodawcy.

PRZYKŁADY STARTUPÓW, KTÓRYCH CELEM JEST ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH CZY ŚRODOWISKOWYCH

Biblioteka Ubrań, Bioseco, DEAF RESPECT, Deko Eko, Gerere, Holoroad, KOKOworld, Kosmos dla Dziewczynek, Leżę i Pracuję, LokalnyRolnik, Łąka, Mama Pożycza, Polska Witalna, Pszczelarium, REC.ON, Wióry Lecą, WoshWosh, Zwolnieni z Teorii.

Zachęcam, niezależnie od wielkości firmy, do angażowania się w tematy ważne.

I zapraszam do kontaktu ze mną w tym temacie – chętnie doradzę:)

Magdalena Felczak